أبعاد جودة خدمة التعليم العالي في الجامعة الخاصة (دراسة ميدانية)
DOI:
https://doi.org/10.33095/jeas.v16i58.1477Keywords:
أبعاد جودة خدمة التعليم العالي في الجامعة الخاصة (دراسة ميدانية)Abstract
انصبت هذه الدراسة على قياس جودة الخدمة، وبوجه خاص ماهية أبعاد جودة الخدمة التي يجري قياسها للوصول إلى مستوى جودة الخدمة. وتم التطبيق على خدمة التعليم العالي الخاص، حيث جرى اختيار عينة من طلبة جامعة خاصة لتعبئة الاستبانة الخاصة بالدراسة. وكان هناك 360استبانة تم تحليل البيانات فيها من خلال مؤشرات الإحصاء الوصفي، وتحليل الارتباط، وتحليل الانحدار المتعدد. وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط بين مستويات الرضا عن أبعاد الجودة الرئيسية الخمسة
(المعولية، الملموسية، الاستجابة، الموثوقية، التعاطف) وكذلك عن فروعها العشرة ومستوى الرضا العام عن جودة الخدمة. وإن أبعاد الجودة الأقوى تأثيرا في تشكيل مستوى الرضا العام عن جودة خدمة التعليم العالي الخاص تضم كل من: المعولية، الموثوقية، التعاطف، بينما كانت أبعاد: الملموسية، والاستجابة الأقل تأثيرا.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form or be under consideration for publication with another journal. Please see JEAS originality guidelines for details. Use this in conjunction with the points below about references, before submission i.e. always attribute clearly using either indented text or quote marks as well as making use of the preferred Harvard style of formatting. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
The editor may make use of Turnitin software for checking the originality of submissions received.