تقدير معلمتي التوزيع الاسي العام باستخدام اسلوب المحاكاة
DOI:
https://doi.org/10.33095/jeas.v16i57.1466الكلمات المفتاحية:
تقدير معلمتي التوزيع الاسي العام باستخدام اسلوب المحاكاةالملخص
في هذا البحث تم مقارنة مقدرات طرائق الأمكان الأعظم، الأمكان الأعظم المئوية وطريقة المربعات الصغرى الاعتيادية لكل من معلمتي القياس والشكل حيث كان الأنموذج الأحصائى هو الأسي وذلك بتوظيف أسلوب (Monte Carlo)في المحاكاة ولحجوم عينات مختلفة وبافتراض العديد من التقابلات عند القيم الأبتدائية للمعلمتين وقد تم أعتماد مؤشرين احصائيين من أجل المقارنة بين أفضلية المقدرات وهما متوسط مربعات الخطأ (MSE) ومتوسط النسبة المئوية للخطأ (MPE) ولقد تم التوصل في هذا ألبحث الى أن طريقة PCE هي الأفضل ولجميع حجوم العينات.
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة

هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form or be under consideration for publication with another journal. Please see JEAS originality guidelines for details. Use this in conjunction with the points below about references, before submission i.e. always attribute clearly using either indented text or quote marks as well as making use of the preferred Harvard style of formatting. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
The editor may make use of Turtitin software for checking the originality of submissions received.