Statistical quality control charts for measuring educational service quality at Albaha University, Saudi Arabia, from the viewpoint of students
DOI:
https://doi.org/10.33095/jeas.v24i102.162Keywords:
خرائط ضبط الجودة الإحصائية، جودة الخدمة، التعليم العالي.Abstract
تم استخدام خرائط ضبط الجودة الإحصائية لتقييم جودة الخدمة التعليمية في جامعة الباحة، ويهدف هذا البحث إلى استخدام خرائط ضبط الجودة الإحصائية لقياس مستوى الجودة وفجوة الجودة بين توقعات الطلبة وإدراكاتهم لمستوى الخدمة الذي تقدمه جامعة الباحة. حيث تم اختيار عينة من 200 طالب وطالبة عشوائيا باستخدام العشوائية العنقودية من 4 كليات خلال الفترة 01 – 30/2015م، وجمعت البيانات من خلال استبيان جودة الخدمة الذي يقيس توقعات وإدراكات الطلاب للخدمة في خمسة أبعاد للخدمة والتي تتكون من الضمان، الاستجابة، التعاطف، الموثوقية، والملموسية. استخدم في البحث المنهج التحليلي الإحصائي بالتركيز على خرائط ضبط الجودة الإحصائية (الوسط الحسابي وعملية القدرة)، وقد أظهرت نتائج هذا البحث أن مستوى الخدمة كان خارج حدود ضبط الجودة في كل الكليات، وخاصة في كليتي الآداب والعلوم بالمندق والعلوم الإدارية والمالية بفجوة سالبة، وفي كليتي الآداب والعلوم الإنسانية بالعقيق والعلوم بالعقيق على التوالي بفجوة موجبة، كما أظهرت النتائج وجود فجوة سالبة في كل من أبعاد مقياس جودة الخدمة الخمسة وأقلها وأكبرها فجوة في بعدي العناصر السلامة والملموسية على التوالي.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form or be under consideration for publication with another journal. Please see JEAS originality guidelines for details. Use this in conjunction with the points below about references, before submission i.e. always attribute clearly using either indented text or quote marks as well as making use of the preferred Harvard style of formatting. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
The editor may make use of Turnitin software for checking the originality of submissions received.